Nieuwe werkweek!

18 september 2019 - Kakamega, Kenia

We zijn wat van slag en voelen ons machteloos!😔
Wat is het toch moeilijk te aanvaarden dat deze mensen met zo weinig middelen hun patiënten moeten helpen.
Hier loopt Bilha dagelijks tegenaan!!!
Nu de studenten en verpleegkundigen van de afdeling hebben gehoord dat wij wondmaterialen hebben meegenomen, wordt er aan alle kanten aan ons getrokken.
We zijn hier voor de stomazorg, maar wonden zijn ook een groot probleem.
Verpleegkundigen laten zelfs familieleden komen, in de hoop dat wij ze wondmateriaal meegeven, wat we uiteindelijk ook doen!
Ze komen soms van zo ver voor advies en materiale en smeken echt!!!

Helaas hebben we maar zo weinig te verdelen en proberen er zo efficiënt mogelijk mee om te gaan.
Ik zal een aantal casussen beschrijven:
Om te beginnen met de jongen waar ik vorige week al over verteld heb.
De jongen met de grote wonden op het onderbeen en die eigenlijk een amputatie moet ondergaan.
Vorige week hebben we hem aquacell wondverband gegeven.
Niet om de wond te genezen maar om verergering van de wond te voorkomen met als gevolg een wondinfectie/sepsis waaraan de jongen kan komen te overlijden.
Het was bijzonder om te zien hoe de wond vooruit was gegaan.
De wond was veel schoner, geen pus!
Ik wil er wel bij vermelden dat de jongen ook antibiotica heeft gehad.
Dus de verpleegkundigen willen doorgaan met de aquacell, maar van genezing kan geen sprake zijn.
De wond is te groot.
Amputatie is nog steeds de enige juiste behandeling.
Inmiddels heeft de jongen met de amputatie ingestemd maar zijn ouders nog  niet.
We hebben er voor gekozen om toch nog even door te gaan met aquacell om verslechtering te voorkomen.
Achteraf gezien hadden we er spijt van, want op een andere afdeling lag een jongen met ook een hele grote wond op het dijbeen
Hij was aangevallen door een koe.
De wond moet schoon zijn om in aanmerking te komen voor huidtransplantatie.
Goed wondverband is wenselijk.
Maar dit moet de jongen eerst zelf betalen.
In het ziekenhuis is het nml zo dat de materialen of medicijnen of therapieën die toegepast worden eerst betaald moeten worden, terwijl bij ons in Nederland alles gedaan wordt: bloedafname, röntgen, operatie.
Zelfs als mensen niet verzekerd zijn!!
De jongen is een weeskind, heeft geen familie, dus niemand kan de rekening betalen.
Je voelt hem al aankomen: de wond kan  niet behandeld worden, opname duurt langer, rekening wordt hoger....etc.
We hebben uiteindelijk ook aan hem aquacell gegeven.
We hebben nu nog heel weinig aquacell over en een verpleegkundige smeekte ons iets aquacell achter de hand te houden voor een meisje met een grote wond die we morgen zullen bezoeken.
En dan is de aquacell op en hebben we alleen nog urgotule...Wat  echt niet voor iedere wond gebruikt kan worden.
Ik denk dat jullie ook willen weten hoe het met de zwangere jonge vrouw is: er is nog geen biopsie gedaan omdat er geen geld is.
Dus waarschijijk zal de diagnose nooit gesteld worden en hoe het verder zal gaan met de wond op haar voet...geen idee!🙆‍♀️
En dit is nog maar een heel klein stukje van wat wij zien.
Over de hele wereld is er nog zo veel meer  onrecht.
Wat hebben wij het goed in Nederland!!!

Dit keer geen foto's helaas ivm de privacy van de patiënten!n

1. Corine:
    18 september 2019
    Wat heftig wat jullie mee maken.. ik snap jullie machteloze gevoel, en wat een besef hoe goed wij het hebben.. sterkte meiden xx
  2. Elly:
    18 september 2019
    Poeh, dat moet heel moeilijk en frustrerend voor jullie zijn... Crowdfunding dan maar?
    Denk ook aan hetgeen jullie allemaal wél al hebben kunnen doen! En vergeet niet ook te genieten ;)
  3. Reinalda:
    19 september 2019
    Wat heftig en verdrietig wat jullie meemaken
    Ik wens jullie heel veel sterkte en kracht.
  4. Bert Arddsch:
    19 september 2019
    Aangrijpende verhalen Jeanette en snap heel goed jullie gevoel van machteloosheid en misschien wel de wens om vanuit Nederland blijvend iets voor deze mensen te kunnen betekenen.
  5. Tessa:
    20 september 2019
    Heftige indrukken hoor! Wat een oneerlijke verdeling is er dan ontstaan he met middelen, financiën en zorgverdeling.
    Ook al voelt het vast niet voldaan, jullie dragen toch een steentje bij!!