NAÏROBI

2 oktober 2019 - Nairobi, Kenia

De laatste 3 dagen zijn in gegaan....helaas...de tijd is omgevlogen!!
Wat hebben we veel meegemaakt!
Als je dat in gedachten de revue laat passeren, lijkt het ook wel weer of we veel langer van huis zijn dan 1 maand.

Maar goed nu nog even vertellen over Naïrobi;
Maandag goede vlucht gehad.
Hotel is prima, alleen stond onze kamer ' s avonds blank, nadat we een douche hadden genomen.
Het water stond tot onder ons bed!
Dus receptie gebeld, direct kwamen er mensen en mochten we verhuizen naar een andere kamer.
Weer inpakken en uitpakken😰!!
Dinsdag zijn we op safari geweest in het National Park in Naïrobi.
Heel apart dat in de stad Naïrobi een National Park is.
Als je in het park bent, heb je helemaal niet in de gaten dat je in de stad bent.
We hebben echt veel 'wild' gespot.
Op het luipaard na 'the big five'!!

Ook hebben we 'the David Sheldrick wildlife trusts orphans's' project bezocht.
Daar worden olifantjes opgevangen die door hun moeder in de steek zijn gelaten.
Als ze opgegroeid zijn, worden ze weer vrij gelaten.
De olifantjes kregen de fles: 25 liter!! per dag!

Vandaag hebben we sightseeing gedaan in Naïrobi stad.
Dat was toch weer even slikken.
Van super rijk, de wijk waar de ambassades en diplomaten zitten, tot de sloppenwijk van Kibera.
De tranen springen in je ogen als je dat ziet.
Nog armoediger dan wat we tot nu toe gezien hebben!!
We hebben heerlijke cappuccino  gedronken in een shopping mall.
Terwijl we wachtten op de chauffeur rijdt de ene dikke vette auto na de andere de parkeergarage uit.
Hoe oneerlijk is het allemaal, er is nog zo veel te doen hier!

Ook wel wat mooie gebouwen van bedrijven gezien in Naïrobi, die we graag op de foto hadden gezet, maar foto's maken in Nairobi is 'not done'! Overal zie je bordjes dat het verboden is en je wordt direct aangesproken door de security medewerkers en loop je het risico de bak in te gaan.
We mochten ook de auto niet uit, omdat blanken (mzungo) continu worden aangesproken om zich te legitimeren en ze moeten uitleggen wat ze komen doen.
Kortom niet het gastvrije Kenia wat we gewend zijn.

We hadden stiekem nog wel even willen kijken in een ziekenhuis hier, maar dat is er helaas niet meer van gekomen.

Ons avontuur zit er op....we hebben enorm van Kenia genoten.
Mooiste moment is volgens ons toch wel wat we bereikt hebben met de scholing en te zien hoe blij en trots de verpleegkundigen waren met hun certificaat.
(Er wordt nog regelmatig gewhatsappt om casuïstieken met ons te delen)
Het moeilijkste vinden wij het machteloze gevoel...😯

Dit was onze laatste blog.
Morgen vliegen we om 8 uur terug naar Nederland.
We verlangen weer naar huis, we hebben onze kinderen gemist!
We hopen dat het weer wat beter is inmiddels?!
Hier is het nu nog 26 graden.
Dank voor jullie belangstelling en reacties op ons avontuur.
Kwahere!!

Liefs van Jeanette & Annette

1. Marjolein:
    2 oktober 2019
    Jullie hebben een geweldige tijd gehad volgens mij! Een prachtige ervaring. Met een koffer vol herinneringen gaan jullie weer terug naar Nederland!
    Veilige reis naar huis❤️ hopelijk tot snel!
  2. Ada:
    2 oktober 2019
    Wat een mooie en bijzondere reis, dank jullie wel dat ik mee mocht lezen, en kijken. Welkom terug in Nederland. 😘
  3. Melanie de Cock:
    Hi Jeanette (en Annette natuurlijk),
    Ik heb zojuist in een keer alle blogs gelezen en de foto’s bekeken. De blog was mij nog niet eerder opgevallen. Met kippenvel, ontroering, respect en herkenning heb ik jullie ervaringen gelezen. Ik ben zelf in februari in China op werkreis geweest daarom herken ik de dankbaarheid en gastvrijheid van de mensen maar ook de innerlijke strijd met betrekking tot de grote verschillen. Ons systeem is zo slecht nog niet...
    Ik hoop dat ik op 10 oktober tijdens het symposium van Grenzeloos Reinier nog meer mag genieten van jullie ervaringen??
    Voor nu een goede reis terug en vergeet niet dat ieder steentje bijdraagt!
  4. Elly:
    2 oktober 2019
    Bedankt voor jullie blogs, heel leuk om te lezen! Jammer dat jullie avontuur bijna voorbij is... Maar jullie hebben goed werk verricht en kunnen denk ik terugkijken op een geweldige ervaring.
    Om thuis nog een beetje in de stemming te blijven, zou je het boek ‘Mijn liefde voor Afrika’ van David Sheldrick kunnen lezen; ik vond t een heel leuk en bijzonder boek!
    Goede terugreis!
  5. Joke boots:
    2 oktober 2019
    wat een fantastische ervaring!
    heel erg mooi en bijzonder!
    welkom terug
  6. Jeanine:
    3 oktober 2019
    Mooi om een beetje met jullie mee te hebben kunnen reizen! Prachtige ervaring moet dit voor jullie zijn. Bedankt voor de blogs! Veilige terugreis gewenst en wel thuis!
  7. Marleen:
    3 oktober 2019
    Het was super leuk om mee te lezen met jullie. Goede reis terug!
  8. Lj:
    5 oktober 2019
    Fijn om te lezen dat mijn geboorteland jullie goed heeft gedaan! :) duidelijk jullie ogen geopend 🤔
    Heel goede reis en tot snel! Kom maar op met de verhalen :)

Lj