Laatste weekend Kakamega!

22 september 2019 - Kakamega, Kenia

Vrij weekend!
Heerlijk uitgeslapen!

Bij aunt Mary woont ook een pleegdochter.
Zij heeft ons gevraagd haar school te bezoeken.
Dat hebben we gedaan!
We waren wederom onder de indruk: de school bestaat uit een groot deel weeskinderen, of kinderen waar de ouders niet voor de kinderen kunnen zorgen.
Wat waren de kinderen enthousiast!
In iedere klas werden we met een liedje begroet.
De kinderen stralen, zijn blij en zeer gedisciplineerd.
De school is van 7 tot 5 uur.
De weeskinderen wonen permanent op de school en dat zijn ongeveer 60 meisjes en 70 jongens. Zij krijgen er dus ook ontbijt, lunch en diner.
De staf geeft ze veel aandacht en begeleiding, omdat het vaak kinderen zijn die veel hebben meegemaakt.
Je merkt dat de staf het oprecht uit hun hart doet, wat fantastisch.
De school regeltt veel voor de kinderen, terwijl de kinderen en/ of ouders niets kunnen betalen. Denk aan uniform, boeken, eten , bed etc...
Ze zijn afhankelijk van donaties.
Kijk maar is op https://tucklets.org

1 schrijnend verhaal wil ik met jullie delen:
Een meisje van 11 jaar.
Ze is bij deze school sinds ze 3 jaar oud was.
Haar vader had 2 vrouwen.
1 van de vrouwen heeft zowel de vader als de andere moeder en haar zusjes en broertjes gedood.
Dit meisje heeft geen familie meer!!!
Gelukkig kon ze komen op deze school en kan ze wel onderwijs volgen.
Maar dit meisje is dus 24 uur per dag gedurende 365 dgn per jaar op de school!!!
Soms neemt de directrice van de school haar mee naar huis in het weekend!
Maar toch.....
Ook hier waren we weer stil van..

Zaterdag hebben we ' s avonds gekookt met Willie: Sukuma Wiki met sausage bite en ugali. Alles wordt bereid op een jiko!
Er is een fornuis, maar we hebben nooit gezien dat het gebruikt wordt!

Zondag (vandaag dus) hebben we aunt Mary meegenomen voor lunch om te bedanken voor haar gastvrijheid.
Toen we naar huis liepen, werden we overvallen door een gigantisch donkere lucht.
Dit kan hier zo maar ontstaan, gevolgd door enorm veel regen.
De regenbuien in Nederland zijn hier niets bij in vergelijking!
Daarom de tuctuc maar genomen en waren we gelukkig net op tijd thuis!😊
Koffer staat klaar...
Laatste maaltijd hier....
Morgen reizen we naar Ukunda.🛩
Heel veel zin in!!!

Ps. Foto's en filmpje toegevoegd!📽

1. Marjolein:
    22 september 2019
    Jeetje, deze weken zijn al omgevlogen! Ineens het laatste diner bij Aunt Mary. Jullie hebben fantastisch werk daar gedaan, petje af voor jullie.
    Kippenvel bij het kijken naar het filmpje van de klasjes, de zingende kinderen. Doet me denken aan mijn tijd in Afrika! Geweldig en het zal jullie altijd bij blijven!❤️
    Goede reis naar jullie volgende bestemming!
    Dikke kus!
  2. Erik:
    23 september 2019
    Ja hoe aandoenlijk maar ook leuk is dit, deze school te bezoeken. Jullie verhaal doet mij ook terugdenken aan Durban waar we 3 weken in samengestelde ‘gezinnen’ (zonder man) met weeskinderen werkten die op een afgesloten terrein wonen waarop ze ook naar school staan. Fijne laatste week!
  3. Marjo:
    23 september 2019
    Prachtige ervaringen meiden! Zo bijzonder al deze verhalen.. Ik ben heel erg onder de indruk..
  4. Milena:
    24 september 2019