East African Care

25 september 2019 - Ukunda, Kenia

Vandaag hebben we een aantal projecten bezocht van de stichting East African Care van onze lieve collega Lianne.
East African Care is een stichting die kleinschalige projecten ondersteunt, onder andere in Kenia.
Er zijn al meerdere waterputten en latrines overgedragen aan scholen, gemeenschappen, kerken en moskeeën.
Ook financieren zij diverse onderwijsprogramma's en de Kinondo Care Farm.
Deze 2 projecten hebben wij bezocht.
We zijn eerst naar een kleine school geweest voor kinderen in de leeftijd van 4 en 5 jaar .
Deze school is gestart omdat de reguliere scholen te ver weg zijn en de kinderen anders geen onderwijs kunnen volgen.
De school heeft 135 leerlingen.
Financiering komt van ouders, moskee en ook de East African Care.
East African Care heeft het dak vernieuwd en een lantrine laten plaatsen, zodat de kinderen niet meer in de bosjes hun behoeften hoeven te doen.
Er zijn 3 lokaaltje, met 4 onderwijzers.
Er is al veel bereikt, maar er is nog veel nodig.
Denk aan nieuwe vloer, deuren die op slot kunnen zodat  de spullen 's avonds en 's nachts niet meegenomen kunnen worden, speelgoed etc.

We werden echt welkom geheten.
Kinderen zaten al lang te wachten.
Ze hebben voor ons gezongen en gedanst...zo schattig.
Zie foto's en filmpje.

Daarna hebben we de Kinondo Care Farm bezocht.
Een stuk grond waar werkeloze jongeren een vak wordt geleerd.
Ze verbouwen er diverse groenten en fruit.
Er zijn ook 2 visvijvers en er lopen kippen en koeien.
Alles voor de akkerbouw en veeteelt.
De bedoeling is dat dit project straks zelfstandig gaat draaien.
We werden rond geleid door de opzichter Mlole, leuk om te zien hoe enthousiast hij er over vertelde...

We werden wederom geraakt door deze projecten.
Het is hier zo anders dan in Kakamega,
maar ook veel overeenkomsten.
Gisteren baadden we ons in luxe, dat is wat de toeristen zien.
Maar als je even verder kijkt, zie je dat er veel armoede is in Kenia ook in Ukunda.
De Kenianen willen graag verder komen, maar er is weinig werk, weinig geld en weinig ondersteuning van de overheid.
Mocht je meer over deze stichting willen lezen...kijk dan op https://www.eastafricancare.org/

Dit keer met Foto's/ filmpje!!😊

Tot de volgende keer.....

1. Erik:
    28 september 2019
    Wat een mooie plaatjes van de (dansende) kinderen. Geweldig om te zien wat met dit soort projecten bereikt wordt. Kunnen jullie al iets zeggen over de besteding van het geld dat jullie in NL hebben opgehaald?