Education!

10 september 2019 - Kakamega, Kenia

Vandaag zijn we lopend samen naar het ziekenhuis gegaan
Voorheen werden we gebracht en gehaald, maar dit willen we niet meer.
Het is maar 5 km.
Gelijk een goede warming up, want we missen het sporten wel💪!
We hebben veel bekijks: 2 blanke verpleegkundigen in uniform.
We hebben in de afgopen week maar 2 blanke mensen gezien, dus we zijn echt een bezienswaardigheid!

Vandaag staat in het teken van scholing!
We hebben vorige week samen met Catharina een schema gemaakt met betrekking tot onderwijs en vandaag stond deel 1 op het programma.
Er waren ongeveer 15 verpleegkundigen van de afdeling chirurgie, maar ook van de opertiekamer en diëtiste.
Er werd een grotere opkomst verwacht, maar het is hier niet anders dan bij ons:
Op het laatste moment komen er een aantal niet, omdat de patiëntenzorg altijd voor zal gaan.
En zo hoort het ook!
In overleg hebben we vandaag de soorten stoma's, de operatietechineken die in Kakamega voorkomen en de basis stomazorg geoefend.
Hoe leuk is het als na de presentatie een dansje wordt gedaan als dank!!
Er lag op de IC een patiënt die gisterennacht geopereerd is en daar gingen we in groepjes van 7 de stomazorg op oefenen.
We vonden dit heel wat voor de patiënt; onverwachts een stoma gekregen en dan zo veel mensen aan het bed en ook nog is 2 blanke  verpleegkundigen!
Maar zij wilden zo graag in de praktijk oefenen en voelen  zich zo vereerd met ons!
Het verwisselen van het systeem hebben we maar één keer gedaan en niet meerdere keren, dit zou te belastend voor de patiënt zijn!
Wel leuk om deze patiënt de komende week te vervolgen en te zien hoe zij dit doen en tegelijk de theorie in praktijk brengen.
Ook dit wordt dus weer vervolgd...
Morgen staat wondzorg op het programma!

1. Marjo:
    10 september 2019
    Wauw meiden, wat een bijzondere ervaringen! Jullie kunnen echt iets toevoegen en betekenen voor de mensen daar! Veel respect voor wat jullie doen!
  2. Ada:
    10 september 2019
    Zo bijzonder om jullie zo te volgen, kijk uit naar het volgende bericht😘
  3. Caroline:
    10 september 2019
    Woh wat een andere wereld!! Heel mooi om jullie ervaringen te lezen en de foto's te zien.
  4. Ria:
    10 september 2019
    Wat bijzonder om daar ook les te geven in stomazorg en dit dan te oefenen op een patiënt op de IC
    Geweldig dat jullie dit samen mogen beleven
    Ben benieuwd naar de wondzorg morgen
    Lieve stomazusjes geniet van jullie mooie belevingen
  5. Mariëlle:
    10 september 2019
    Wat gaaf om de verschillen maar zeker ook de overeenkomsten op te merken! Leuk dat jullie aandeel zo wordt gewaardeerd! Succes daar! 😘
  6. Marjolein:
    11 september 2019
    Wauw, wat fantastisch wat jullie daar doen! En hoe bijzonder om dit mee te maken.
  7. Erna:
    Trots op jullie 🤗
  8. Tessa:
    11 september 2019
    En de kennis die jullie daar brengen mag ze hopelijk gaan “verspreiden als een olievlek”!
  9. Anja:
    12 september 2019
    Wat een mooie ervaringen. Geweldig om dit te doen. Succes meiden!
  10. Diana Zandbergen:
    12 september 2019
    Wow zo gaaf om jullie zo te volgen! Wat een prachtige inspirerende verhalen, geweldig dat jullie dit doen!
  11. Helene:
    13 september 2019
    Hoi meiden,
    Wat super stoer en goed dat jullie dit doen. Diep respect voor jullie. Zo leuk om jullie belevenissen te lezen. Wat fijn dat jullie daar zoveel kunnen betekenen! Is maar net waar je wiegje heeft gestaan, maar gelukkig zijn er ook nog mensen zoals jullie!!! Go for iT!!!
    Benieuwd naar nog meer verhalen. 😘