On the road with the ambulance!!

9 september 2019 - Kakamega, Kenia

Het was eigenlijk niet de bedoeling vandaag weer een blog te schrijven, maar dit willen we gewoon met jullie delen!
Vandaag hebben we huisbezoeken gedaan bij stomadragers.
Dit is niet gebruikelijk, maar werd als uitzondering gedaan om ons te laten zien hoe de mensen leven en ook dat de patiënten die het Kakamega hospital bezoeken van heinde en ver komen.
Stomalife in Kenia!
We gingen op pad met een oude ambulance, de chauffeur, Bilha, Catharina en wij.
Achterin zittend, over ongelooflijk slechte wegen, met veel gaten in de weg. We werden door elkaar geschud en konden alleen maar denken hoe kan zo'n ambulance patiënten vervoeren!!
De eerste patiënte die we bezochten had al 22 jaar een stoma.
Ze droeg als opvangsysteem een boterhamzakje vastgebonden met tape
Haar huid was redelijk oké.
Wat zou deze vrouw geholpen zijn als ze kon leren spoelen, maar helaas lukt dat niet.
Er is geen schoon water aanwezig.
We hebben een paar stomazakjes achter gelaten, maar met het idee...straks zijn ze op en vervalt ze in het oude patroon.
De 2e patiënte was ook een vrouw met een blijvend colostma...zij woonde echt in the middle of nowhere!!
Samen met haar zoon.
Eigenlijk zou deze vrouw gezien haar casus nabehandeling moeten krijgen.
Maar geen geld en geen vervoer naar het ziekenhuis zorgt er voor dat deze dame dit niet kan krijgen.
Je begrijpt nu zo goed dat mensen te laat naar het ziekenhuis gaan of niet op hun na controle komen.
Geen geld, maar ook het vervoer is een groot probleem!!
Als je ziek bent en je moet eerst over modderige wegen een stuk lopen, wil je überhaupt met vervoer verder kunnen gaan, weerhoudt velen.
Terwijl wij het al vaak te doen hebben met patiënten bij ons in Nederland als er geen lift aanwezig is en zij na een ziekenhuis opname  weer thuis komen en trappen moeten lopen.

Op de terugweg zijn we langs het hotel van Bilha gegaan.
Zij is de stomaverpleegkundige in Kakamega en runt ook nog een hotel!
Heel bijzonder om te zien.
Onderweg hebben we haar thuis afgezet en dat allemaal met die oude ambulance!!
Wat een enerverende dag was dit weer!!

1. Elly:
    9 september 2019
    Bijzondere dag vandaag! Laat ons weer es zien hoe goed we t hier hebben.
    Enne die ambulance... zou niet misstaan in een museum 😄!
  2. Barbara:
    9 september 2019
    Wow ladies! Wat een verhaal... GEWELDIG! Wat bijzonder om dit mee te maken. Dit gaan jullie nóóit vergeten. Ik ben onder de indruk. Jullie zijn er nog zo kort en al zóveel meegemaakt.
    En de foto's erbij spreken boekdelen.
    Ik 'geniet' hier mee.. o zo dubbel .. wat hebben we het hier dan goed.
    Succes en sterkte met alles wat nog komen gaat..
    Ik kan me zo voorstellen dat jullie vaak "eventjes" een greep uit onze kast zouden willen doen om alle stomadragers veel meer te geven dan je nu kunt.
    TROTS op jullie & fijn dat jullie elkaar hebben om alles te delen en verwerken.
    Hang in there, take care & enjoy x ♡ Bar
  3. Tessa:
    9 september 2019
    Wat een mooie ervaringen weer!! Wat blijven het grote verschillen dan.. Hier is alles goed geregeld dmv een zorg verzekering! Weer een punt van dankbaarheid..
    Succes weer verder!!
  4. Corine:
    9 september 2019
    Wat een verhalen zeg! Hoe goed hebben wij het hier.. zo mooi dat jullie dit samen doen!!
    Liefs van mij xx
  5. Helene:
    13 september 2019
    Je wordt zo even met je neus op de feiten gedrukt! Wat hebben wij het goed als je dit allemaal ziet en hoort! Ambulance wel een beetje hilarisch, maar wel goed dat die barrel nog rijd. 😉
    Het zal ook wel veel emoties losmaken als je dit allemaal meemaakt! 🤔
    Veel succes, enne pas ook een beetje op elkaar! 😘
  6. Sonja Bijsterveld:
    15 september 2019
    Wat hebben wij het hier dan goed hè!
    Gelukkig kunnen jullie wat verschil maken al zijn de middelen daar niet altijd. Goed werk.