1e werkdag!

5 september 2019 - Kakamega, Kenia

Geen idee wat we konden verwachten vandaag!
We werden in het ziekenhuis hartelijk  ontvangen door onze collega Bilha.
We kregen een rondleiding door het ziekenhuis, waarvan we een aantal dingen met jullie willen delen:
Het ziekenhuis ziet er aan de buitenkant best aardig uit, maar aan de binnenkant zo oud!!!
Het is groot, het heeft 370 bedden, maar soms hebben ze 500 patiënten.
Dus soms liggen er 2 patiënten in 1 bed!
Dat kunnen wij ons toch niet voorstellen!?

Nog iets interessants om te delen is het verhaal van een 10 jarig meisje wat 4 mnd geleden zeer ziek opgenomen werd.
Het meisje had de ziekte van crohn, heeft een stoma gekregen wat intussen ook weer is opgeheven.
Zij is genezen, maar mag het ziekenhuis niet verlaten totdat de rekening betaald is.
Haar ouders hebben het geld niet.
Hoe bizar, de rekening wordt zo alleen maar hoger!!
De uitleg die wij hebben gekregen is dat ze bang zijn dat iedereen straks zegt geen  geld te hebben om de rekening te betalen.
Niemand is bijna verzekerd in Kenia, omdat ze het niet kunnen betalen.
Als je in het ziekenhuis komt betaal je 100 KS (ongeveer €1,-)
De overige kosten betaal je later.
In de foto's vind je een overzicht van bv de röntgen kosten.

Ook hebben we het geboortecentrum bezocht.
Wat een chaos was het daar!!!
Zo veel zwangere vrouwen, zo veel baby's
In de gang lag een pasgeboren baby.
Niemand keek er naar om en de moeder lag nog op de recovery na een sectio...
Iedereen was druk met andere vrouwen om  te helpen met bevallen.

Bij  het mortuarium was het een drukte van jewelste.
In het mortuarium liggen ongeveer 100 doden die één keer in de zo veel tijd door de familie worden opgehaald
Hoe lang de doden er liggen en hoe het er aan toe gaat, moeten we maar niet te veel over nadenken!!
Ze worden in een kist naar huis gebracht om daar afscheid te nemen.
Het ophalen gaat met veel muziek gepaard.
Wij  vinden het voor vandaag genoeg en realiseren ons maar al te goed dat we blij mogen zijn dat ons bedje in Nederland staat!

Tot de volgende keer!
Liefs, Jeanette en Annette

1. Marjolein:
    5 september 2019
    Wat leuk om jullie eerste ervaring te lezen! Ongelooflijk hoe het daar is... best een shock voor jullie om te zien lijkt mij!
    Succes de komende tijd😘
  2. Milou:
    wooow bijzonder!
  3. Corine:
    5 september 2019
    Mooi om jullie ervaringen te lezen maar ook wel heel bijzonder!!
    Wat een hoop indrukken al op de eerste werkdag..
  4. Jeanine:
    5 september 2019
    Bizar zeg 😳! Moet heel indrukwekkend zijn. Dat is voor ons niet voor te stellen! Mooi dat we zo een beetje mee kunnen leven met jullie avontuur. Heel veel succes daar. Liefs van ons! 😘
  5. Marleen:
    Wat een heftig begin! Genoeg te doen daar. Succes! X
  6. Tessa:
    5 september 2019
    Wat is het soms schrijnend he, oneerlijk verdeelde “rijkdom”. Mooi dat jullie zo van waarde kunnen zijn en gaat het jullie hopelijk ook energie geven! Want het zal jullie ook raken in je hart!
    We blijven mee lezen en leven!
    Liefs!
  7. Bert Arddsch:
    5 september 2019
    Wauw, wat een ervaringen op jullie eerste werkdag. Heeel bijzonder om te lezen en de foto’s vertellen de rest. Prachtig hoor!
  8. Marc:
    5 september 2019
    Wat hebben we het hier toch maar goed... heel veel plezier en succes daar!! Mooi om te lezen
  9. Elly:
    5 september 2019
    Mooi verhaal! Wat een andere wereld hè. Doet je weer es beseffen hoe goed we t hier hebben!
  10. Erik:
    6 september 2019
    Jeetje, wat een indrukken al op deze eerste dag. Leuk om mee te lezen. Jullie zullen hopelijk ook nog dingen gaan meemaken waar je later met veel plezier aan terug denkt. Succes met jullie mooie werk daar!
  11. A.m.kortekaas.:
    6 september 2019
    Dat was even schrikken toen ik jou verhaal las maar wel indruk wekend niet
    te begrijpen dat dit in zo'n land nog kan hoop dat je dat werk aan kan zal best
    zwaar zijn.Ik wens jullie beiden veel sterkte toe .liefs van mijn.A.m..
  12. Esther:
    7 september 2019
    Pfff indrukwekkend zeg! Fijn dat we via jullie blog even mee mogen kijken! Wens jullie veel succes met jullie werk daar! Liefs!!
  13. Mariska:
    8 september 2019
    Wat ‘n andere wereld! Bijzonder en indrukwekkend. Leuk om jullie reis zo met jullie mee te beleven. Liefs!
  14. Sonja Bijsterveld:
    15 september 2019
    Jullie worden toch met je neus op de feiten gedrukt hoe primitief het daar is. Ben zo benieuwd hoe je straks weer naar je eigen werk kijkt. Wat een verschillen..