Laatste dag!

20 september 2019 - Kakamega, Kenia

Vandaag laatste dag in Kakamega hospital.
We beginnen met een les over plaatsbepaling op de operatie afdeling, zodat bij acute operaties zij ook de stomaplaats kunnen aftekenen.
Daarna hebben we afscheid genomen van een aantal patiënten.
Tot slot was er een officiële slotceremonie!
We hebben onze aanbeveling gedaan en  toegelicht.
Door de managers wordt er beloofd dat er een stoma/wondpoli wordt gestart,  zodat patiënten die uit het ziekenhuis ontslagen zijn ook nog vervolgd kunnen worden.
Er zal in overleg met Bilha naar stoma en wondmateriaal gekeken worden.
De manager gaf een mooie toespraak waarbij hij benadrukte dat Kenia niet te vergelijken is met Nederland.
Maar dat zij wel naar dat niveau ooit hopen te gaan.
Dat heeft heel veel tijd nodig.
Maar iedere kleine stap, is een stap in de goede richting.
Mooi gezegd....vinden wij.
De deelnemers kregen gelukkig toch een certificaat, wat fijn.... een blijk van waardering!!
De dag werd afgesloten met een drankje en een cakeje en heeeeeeel veel foto's!!!😁

De laatste weetjes/datjes van het Kakamega hospital:
- Sinds 2 jaar wordt er getracht veel te doen aan hygiëne:
Overal staan containers met water en zeeppompjes.
De verpleegkundigen wassen keurig hun handen, na ieder contact met patiënt.
Men hoopt dat de patiënten dit ook doen
- In Kakamega wordt geen koffie gedronken maar alleen maar thee met melk.
Op de patientenafdeling wordt dit 's morgens geschonken vanuit grote emmers en ze krijgen hier witte boterhammen bij.
Patiënten staan hiervoor in de rij!!
Zie foto!
- Dichtbij het ziekenhuis is een gevangenis.
Als er iets met een gevangene is, komen ze met 'the prison bus' naar het ziekenhuis vergezeld door militairen.
De gevangenen komen geboeid en lopen in gestreepte kleding, zoals we uit de films kennen!
We hebben gevraagd of de gevangenen wel het ziekenhuis kunnen betalen??!
Er werd ons verteld dat de overheid dit betaald..
In de gevangenis krijgen mensen dus eten/ drinken, een bed en een vergoeding voor de ziektekosten.
Bilha vertelde dat sommige mensen dus kiezen voor de gevangenis, zodat hun kosten betaald worden!!
Hoe bizar!!!

En dit is dus het einde van ons blog vanuit Kakamega hospital.
We hebben een prachtige tijd gehad.
Vele mooie, ontroerende,  grappige, frustrerende en soms ook verdrietige dingen meegemaakt.
Prachtig mooie Keniaanse mensen ontmoet, waar we heel veel waardering voor hebben.
Met zo weinig middelen en zo weinig personeel proberen ze toch zo goed mogelijke zorg te bieden.
Heel veel respect.
Dit weekend zijn we nog in Kakamega, maandag vliegen we naar Ukunda en mogen we verblijven in het huis van onze lieve collega en gaan we ook haar stichting bezoeken en ook een beetje vakantie vieren!
Tot later maar weer.....
Ps. Dit keer wel foto's en vlog toegevoegd!!!

1. Aad van Loo:
    20 september 2019
    Een groet uit Zoetermeer, waar ik net jullie verslag heb gelezen.Het is bijna niet voor te stellen hoe er in Kakamega gewerkt moet worden, onder zeer moeilijke omstandigheden. Maar wat goed dat jullie een bijdrage hebben kunnen leveren aan verbeteringen, hoe klein die ook lijken...goed gedaan!
    Goede vlucht en succes in de komende week 👍
  2. Sandra Heins:
    20 september 2019
    Fantastisch , trots op jullie !!
    Dat jullie dit samen volbracht hebben, een reis om nooit te vergeten.
    Een kroon op jullie werk 👑
    Goede vlucht terug 😗
  3. Hanita:
    20 september 2019
    Wat een bijzondere reis, met enorm veel indrukken. Wat mogen wij toch dankbaar zijn dat ons wiegje hier stond. Lieve collega’s ik ben super trots op wat jullie daar hebben neergezet. Geniet nog maar heerlijk van jullie welverdiende vakantie X
  4. Tessa:
    20 september 2019
    Niet voor te stellen dat we zouden kiezen voor de gevangenis zodat onze ziektekosten worden “gedekt”. Wat mogen we hopen dat zulke voorzieningen in de toekomst verbeteren, want de wil is er wel degelijk en de kennis aanwezig. Mooi hoe jullie deze uitwisseling hebben kunnen volbrengen! Terug kijken op al deze ervaringen, nog een fijne week gewenst!! Liefs!
  5. Erik:
    21 september 2019
    Erg leuk om jullie te volgen via dit blog en ook de korte video te zien. Jullie hebben een mooie bijdrage geleverd aan het welzijn van de mensen daar door jullie kennis te delen en niet in de laatste plaats jullie aandacht voor zorgverleners en patiënten. Fijne laatste dagen gewenst van deze bijzondere reis en goede vlucht.
  6. Bert Arddsch:
    21 september 2019
    Wat een mooi einde van twee hele aangrijpende weken!! Super dat we jullie via reislogger konden volgen. Denk dat jullie thuis niet uitgepraat raken over jullie belevenissen. En nu op naar een welverdiende vakantie🌞🦒🐘🌴!!
  7. Rob:
    22 september 2019
    Erg leuk dat ik alles kon volgen vanuit ons aangeharkte land. Veel respect voor jullie inzet. Hoor graag de ervaringen als jullie terug zijn.